De organisatie als permacultuur

Alleen als organisaties begrijpen dat zij bestaan om de wereld te dienen met hun producten, diensten of activiteiten, dat zij onderdeel zijn van een groter geheel, dat alles wat zij doen en laten impact heeft op mens en planeet, hebben we een kans om het goed te doen.

Het succes van een organisatie wordt niet langer gedomineerd door louter economisch rendement- denken maar door het definiëren van rendement als toegevoegde waarde: de som van de aangeboden producten of diensten minus de maatschappelijke kosten (het effect op mens en natuur van het gebruik van grondstoffen, de belasting van het milieu, de wijze waarop mensen worden ingezet in het productieproces).

Succesvolle organisaties zijn ethische organisaties met een hoge toegevoegde waarde.

Het worden en blijven van een succesvolle, ethische organisatie vraagt om actie:

  • normen en waarden en toegevoegde waarde worden gedefinieerd – niet als mission statement maar als bestaansreden en -voorwaarde;
  • het fundament wordt vertaald in doen en laten en in de richting voor keuzes en beslissingen – het wordt het DNA van de organisatie en al haar medewerkers;
  • voor alle stakeholders en de samenleving is transparant en objectief zichtbaar en meetbaar langs welke lijnen de organisatie en haar medewerkers zich bewegen en wat haar toegevoegde waarde is.

Integer leiderschap en duurzame, ethische organisaties zijn gebaseerd op een diepgeworteld bewustzijn van fundamentele rechten van mens, samenleving, milieu en natuur.

Organisaties en individuen hebben dit fundament zelf te bouwen. Dat begint met het ontwikkelen van bewustzijn op fundamentele waarden en rechten. Waar sta je voor? Waar ben je op aanspreekbaar? Hoe zet je dat in de wereld?

Werkplaats

Het proces van ontwikkeling naar een ethische organisatie en het levend houden van het DNA van de organisatie is te vergelijken met een werkplaats. In die werkplaats wordt vorm en inhoud gegeven aan het ethische fundament en wordt een permanente dynamiek ontwikkeld die in alle lagen van de organisatie ruimte voor reflectie biedt en richting geeft aan het handelen.

De organisatie als permacultuur

Ik zie regelmatig organisaties die graag de ontwikkeling naar ethische organisatie in gang willen zetten maar minder zicht hebben op ‘what it takes to get there’.

Het antwoord op die vraag is gelijk een eerste stap in de goede richting. Duurzame verandering vraagt om bewustzijn op de essentie van de gedachte: duurzaam is een permanente dynamiek die als creatieve onderstroom door de organisatie beweegt. Een dynamiek die wordt gevoed door ruimte te maken in de dagelijkse praktijk voor reflectie en daaraan gekoppelde actie.

Dat vraagt om een mindshift. Van stappenplannen en modellen naar handelen vanuit verbinding met de doelstellingen en waarden van de organisatie.

Volg ons op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Enjoy this blog? Please spread the word :)

LinkedIn
Facebook